Вагони та вагонне господарство

Історія кафедри «Вагони та вагонне господарство»

Кафедра «Вагони та вагонне господарство» розпочала відлік своєї історії в 1930 р. у складі паровозно-вагонного факультету. На самостійну одиницю кафедра перетворилася в 1933 р. Видатний учений, засновник і перший завідувач кафедри вагонів ДІІТу доктор технічних наук, професор Михайло Васильович Винокуров писав: «Наша країна є Батьківщиною нової галузі науки — науки про вагони». М. В. Винокуров  одночасно працював заступником начальника інституту з навчальної роботи В 1936 р. ВАК ВКВШ затвердив науковий ступень кандидата технічних наук. Працюючи в інституті, він зробив великий внесок у вдосконалення навчального процесу та розвиток науки. Йому належать фундаментальні наукові праці з динаміки руху вагонів, розрахунку та конструкції деталей рухомого складу, експлуатації вагонів. Ще в 1928 р. М. В. Винокуров підготував монографію «Динаміка паровоза». В 1940 р. був призначений директором Науково-дослідного інституту паровозо-вагонного господарства та енергетики НКШС СРСР. Після Вітчизняної війни під редакцією М. В. Винокурова був виданий фундаментальний підручник «Вагони», що на багато років став основним посібником і настільною книгою для тисяч спеціалістів-вагонників.

У 1932 р., після закінчення ДІІТу, на кафедрі почали працювати інженери (пізніше доценти) І. М. Коротеєв та О. О. Харитонов. Упродовж 1938—1963 рр. на кафедрі працював О. А. Львов, згодом відомий учений у галузі міцності рам, кузовів і динаміки вагонів, співробітник лабораторії динаміки і міцності очолюваної акад. В. А. Лазаряном. Після переведення до ВНДІЗТ він брав участь у розробці швидкісного руху на залізничному транспорті.

У передвоєнні роки кафедра випустила близько 200 фахівців вагонного господарства. В роки Вітчизняної війни вона продовжувала готувати фахівців у Новосибірську, надаючи науково-технічну допомогу вагонникам Томської залізниці.

Після повернення інституту до Дніпропетровська на кафедрі продовжували працювати І. М. Коротеєв, О. О. Харитонов, 0. А. Львов і розпочав роботу канд. техн. наук, доц. А. А. Бродовський. Почалося відновлення старих і створення нових лабораторій, першою з яких була лабораторія автогальм, що займала одну невелику аудиторію загальною площею близько 100 м2.

3 1944 р. кафедру очолював видатний учений канд. техн. наук, доц. А. А. Бродовський. А в 1954 р. після захисту кандидатської дисертації її завідувачем став канд. техн. наук, доц. Іван Макарович Коротеєв. Майже 20-річний період його роботи на цій посаді позначений постійною турботою про вдосконалення навчального процесу, розширення й поліпшення якості лабораторної бази, підвищення рівня підготовки фахівців і наукових досліджень.

Наприкінці 60-х рр. на кафедрі обладнана групова гальмівна станція — повномірне гальмівне обладнання поїздів із 60 вантажних 4-вісних вагонів і 20 пасажирських із приладами автоматики та контролю та 4 робочих місця для випробування гальмівних приладів. Оснащенням лабораторії займалися О.О. Харитонов та Ю. Г. Амосов, який почав працювати на кафедрі з 1957 р., обидва — основні викладачі дисципліни «Автоматичні гальма». Остаточним етапом обладнання лабораторії була установка в 1964 р. компресорної станції для забезпечення гальмової станції стисненим повітрям. Надалі устаткування лабораторії постійно оновлювалося й сьогодні групова гальмівна станція ДІІТу — одна з найкращих у країнах колишнього СНД та використовуються як у начальному процесі, так і при випробуваннях і сертифікації гальмівних пристроїв.

Із 1957 р. кафедра почала підготовку фахівців на факультеті безвідривної підготовки (заочне навчання). В 1959 р на педагогічну роботи. був запрошений спеціаліст із підприємства О. С. Осіпов, який мав великий досвід роботи на лінійних підприємствах і в управлінському апараті залізниці.

Педагогічний і науковий потенціал кафедри інтенсивно зростав у 70-ті рр. Збільшення прийому студентів спеціальності «Вагони і вагонне господарство» на механічному, вечірньому та заочному факультетах і розширення тематики НДР дозволили збільшити штат викладачів та науково-дослідного сектору. На кафедру прийшли інженери О. М. Савчук (1961), В. П. Юрчук (1963), Г. В. Рейдемейстер (1964), А. Ю. Дударєв (1966), канд техн. наук В. К. Бруякін, інженер О. Г. Дуганов (1967), завідувач лабораторії І. К. Мороз, наукові співробітники М. О. Пастернак (1968), М. О. Мельниченко, К. М. Фомкін (1969), В. Г. Анофрієв, В. І. Грицан, В. О. Калашник (1971). Усі вони, крім аспіранта МІІТу В. К. Бруякіна, були колишніми студентами ДІІТу. В ці роки на кафедрі почав працювати й досвідчений практик, у минулому заступник директора Дніпропетровського вагоноремонтного заводу, доц. Ф. П. Свєташов.

Розширювалася лабораторна база кафедри, була обладнана лабораторія «Вагони» для вивчення конструкції та технології ремонту вагонів, оснащена натурними частинами вагонів, стендами для статичних і динамічних випробувань, магнітно-порошкового й ультразвукового контролю стану деталей вагонів, обміру деталей вагонів за допомогою шаблонів. Створено також лабораторію холодильного устаткування, кондиціювання повітря й електроустаткування вагонів.

На початку 80-х рр. на кафедрі була створена лабораторія та почалося викладання курсу автоматики та автоматизація виробничих процесів. Посаду завідувача навчальної лабораторії кафедри в 1976 р. зайняв О. Д. Жаковський.

Кафедра стала ініціатором розвитку реального курсового та дипломного проектування. Збільшувалася кількість заявок підприємств на розробку механізації й автоматизації виробничих процесів на вагонобудівних і вагоноремонтних підприємствах. Наближенню навчального процесу до виробництва сприяло й залучення провідних спеціалістів Дніпродзержинського вагонобудівного та Дніпропетровського вагоноремонтного заводів, вагонних депо та управління Придніпровської залізниці до керівництва дипломним проектуванням.

У період із часу повернення інституту з евакуації по 1974 р. кафедра підготувала біля 2500 фахівців у галузі вагонобудування та вагонного господарства за всіма формами навчання.

З 1974 до 1993 р. завідувачем кафедри був канд. техн. наук, доц. (із 1986 р. д-р техн. наук, проф.) Орест Макарович Савчук, У цей період роботу на кафедрі розпочали Л. П. Бєзовська, О. В. Шатунов (1976), С. С. Довганюк, В. П. Єпов (1980), В. Т. Вислогузов, (1982), канд. техн. наук, доц. А. М. Бабаєв (1983), канд. техн. наук, проф. В. А. Каблуков (1984), А. Л. Пуларія (1990). Пожвавилася й робота з підготовки та захисту кандидатських дисертацій за результатами наукових досліджень, які виконувались на кафедрі. Кандидатами технічних наук стали співробітники кафедри: Г. В. Рейдемейстер, А. Є. Дударєв, О. Г. Дуганов, І. К. Мороз, К. М. Фомкін, М. О. Пастернак, В. Г. Анофрієв, О. В. Шатунов, О. Д. Жаковський, В. В. Соборницька.

У зв’язку зі стрімким розвитком комп'ютеризації на залізничному транспорті багато уваги в навчальному процесі надавали застосуванню обчислювальної техніки, приблизно 80% дипломних проектів містили розрахунки виконані на ЕОМ. У 1986 р. був створений обчислювальний центр кафедри; це дало можливість використовувати ЕОМ під час виконання курсових і дипломних проектів кожному студенту.

У середині 60-х рр. у країні різко зріс рівень перевезень залізничним транспортом швидкопсувних вантажів. Залізнична галузь відчула хронічний недолік інженерних кадрів за спеціалізацією «Рефрижераторний рухомий склад». Тому з 1982 р. кафедра розпочала підготовку фахівців із вищевказаної спеціалізації. Під керівництвом доц. кафедри О. Г. Дуганова на базі Синельниківського рефрижераторного депо була відкрита філія кафедри. Перший випуск фахівців відбувся в 1984 р., останній — у 1991 р.

Упродовж 1993—1997 рр. кафедру очолював канд. техн. наук, доц. Геннадій Валеріанович Рейдемейстер. У цей час на кафедру прийшли спеціаліст із фундаментальних досліджень у галузі динаміки рейкових екіпажів д-р техн. наук, проф., дійсний член Транспортної академії України Ю. В. Дьомін (1995—1998). В 1995 р. кандидатську дисертацію захистив асистент кафедри В. Т. Вислогузов.

Розпочалося формування навчальної лабораторної бази Львівського факультету, де фахівці кафедри викладали з 1996 р. – відколи було розпочато набір групи студентів денної форми навчання за спеціальністю «Вагони та вагонне господарство».

Із 1997 до 2003 р. кафедру знову очолював д-р теж наук, проф., дійсний член Транспортної академії України, Міжнародної транспортної академії, Транспортної академії Росії О. М. Савчук. Наукові ступені кандидатів технічних наук у цей період здобули ст. викладач кафедри С. С. Довганюк та асистент А. Л. Пуларія.

У 1975—2002 рр. кафедра підготувала близько 3000 фахівців, які поповнили лави інженерів на вагонобудівних, вагоноремонтних заводах, лінійних підприємств вагонного господарства, зокрема 44 магістри (підготовка за кваліфікаційним рівнем магістра на кафедрі почалася з 2001 р.).

Із 2003 до 2012 р. на посаді завідувача кафедри працював канд. техн. наук, доц. Василь Григорович Анофрієв. У цей час кафедра суттєво поповнюється науковими кадрами, на ній почали працювати: канд. техн. наук, доц. О. Г. Рейдемейстер (2003), канд. техн. наук, доц. А. А. Мурадян, мол. наук, співроб. О. О. Шикунов (2004), канд. техн. наук, доц. В. В. Мямлін (2007), д-р техн. наук, проф. С. В. Мямлін (2010).

Для підвищення ефективності та якості навчального процесу й виконання науково-дослідних робіт на кафедрі була організована лабораторія комп'ютерного моделювання систем вагонів та відповідних виробничих процесів, де впроваджувалися сучасні інформаційні технології та засоби для підготовки спеціалістів і виконання наукових досліджень.

Упродовж 2003-2012 рр. кафедра здійснювала підготовку фахівців із вищою освітою за напрямами «Залізниці та залізнична техніка» та «Рухомий склад залізниць» за кваліфікаційними рівнями бакалавра, спеціаліста та магістра. Підготовка таких фахівців проводилася за денною формою навчання на механічному факультеті й без відриву від виробництва (ЦБО). Загалом у 2003—2012 рр. підготовлено понад 3000 фахівців із вищою освітою: 1566 бакалаврів,1283 спеціалісти та 185 магістрів.

На підставі відповідних звернень Укрзалізниці та залізниць на кафедрі була організована підготовка й перепідготовка фахівців робітничих професій — дефектоскопістів неруйнівного контролю та провідників пасажирських вагонів. Усього в 2003-2012 рр. пройшли навчання та перепідготовку понад 2600 осіб: більше 500 працівників із неруйнівного контролю для підприємств залізниць і 2122 провідників пасажирських вагонів з числа студентів других курсів університету.

Із 2012 р. по 2014 завідувачем кафедри був доктор техн. наук, проф., акад. Транспортної Академії України, лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки Сергій Віталійович Мямлін. Одночасно він обіймав посаду проректора університету з наукової роботи.

З лютого по травень 2015 р. обов’язки завідувача кафедри виконує доц. кафедри Мурадян Леонтій Абрамович.

На протязі року, з червня 2015 р. по червень 2016 р. обов’язки завідувача кафедри виконує д.т.н., професор Босов Аркадій Аркадійович.

У червні 2016 р. Вченою радою університету на посаду завідувача кафедри обирається к.т.н., доктор наук з історії науки і техніки, доцент, член-кореспондент Транспортної Академії України Довганюк Степан Степанович, який у 2000 році був переведений з посади доц. кафедри на посаду декана Львівського факультету університету. З травня 2004 р. по червень 2006 р. виконував обов’язки ректора Київського університету економіки і технологій транспорту, з липня 2006 р. до серпня 2016 р. – директор Львівської філії, зав. кафедри рухомого складу і колії (по грудень 2014 року).

У 2017 -2019 рр. на кафедрі обладнано стаціонарно 3 мультимедійні аудиторії, придбано нове лабораторне обладнання. Галузевою науково-дослідною лабораторією «Вагони» проводиться великий об’єм наукових досліджень і сертифікаційних випробувань рухомого складу керівниками і виконавцями яких є викладачі кафедри.

Колектив кафедри на теперішний час